Czy można biegać codziennie? 

2 min czytania

Czy warto biegać codziennie?

Każdy biegacz, niezależnie od poziomu zaawansowania, w końcu zadaje sobie pytanie: czy można biegać codziennie? Odpowiedź brzmi: to zależy. Istnieje szereg czynników, które trzeba wziąć pod uwagę przed podejmowaniem takiego wyzwania. Istotne jest, by dowiedzieć się jaki wpływ na nasze zdrowie ma codzienne bieganie oraz jakie są długofalowe konsekwencje uprawiania tego sportu regularnie. Przeczytaj nasz artykuł i sprawdź, czy można biegać każdego dnia!

Zalety codziennego biegania

Bieganie codziennie przynosi wiele korzyści dla naszego zdrowia i samopoczucia. Przede wszystkim jest to dobra okazja, aby zrzucić kilka nadprogramowych kilogramów bez konieczności drastycznych modyfikacji diety. W trakcie biegania waga stopniowo będzie się obniżać, a Ty cieszyć się będziesz widocznie szczuplejszym ciałem. Co więcej, regularne bieganie pozytywnie wpływa na rozbudowę mięśni ciała i pomaga kształtować sylwetkę. Równocześnie tego rodzaju aktywność fizyczna podwyższa poziom tak zwanej podstawowej przemiany materii (PPM).

→→→ Sprawdź: Ile kalorii spala bieganie?

Bieganie to świetny sposób na poprawę zdrowia i samopoczucia. Regularne bieganie ma pozytywny wpływ na układ kostny, ponieważ nasila mineralizację kości oraz chroni przed osteoporozą. Bieganie wspiera również postawę ciała i pozwala na lepszą koordynację.

Codzienne bieganie wpływa korzystnie na zdrowie fizyczne i psychiczne. Dotlenienie mózgu przekłada się na lepszą sprawność intelektualną i poprawia jakość snu, jak również lepsze samopoczucie. Regularne treningi pomogą też wzbudzić większy poziom motywacji, determinacji oraz silnej woli, co może być dobrym bodźcem do pokonywania innych trudności życiowych, takich jak nauka języków obcych czy innych nowych umiejętności.

→→→ Czytaj też: Czy warto biegać codziennie?

Wady codziennego biegania

Bieganie każdego dnia zwiększa ryzyko kontuzji, które mogą uniemożliwić uprawianie sportu przez długi czas. Zbyt intensywne i długotrwałe treningi mogą prowadzić do przetrenowania organizmu i obniżenia jego wydolności. Nasilone ćwiczenia czasem powodują również uszkodzenia tkanek, zwane mikrourazami. 

Codzienne bieganie – przeciwwskazania

Początkujący biegacze powinni zachować ostrożność, jeśli chodzi o bieganie codziennie. Niewprawiony organizm nie jest przystosowany do długotrwałego wysiłku fizycznego i należy go stopniowo przyzwyczajać do aktywności. Warto zatem początkowo treningom poświęcać maksymalnie 3-4 dni w tygodniu, a dopiero po roku można zaczynać planować codzienne bieganie.

Niedobór snu i stres mogą skutecznie ograniczyć twoją motywację i wpłynąć na formę fizyczną. Zalecane jest, aby spać co najmniej 7 godzin na dobę, aby dać organizmowi czas na regenerację. Aby być w pełni zmotywowanym do uprawiania codziennych treningów, możesz pomóc sobie planując swoje obowiązki i priorytety za pomocą kalendarza lub planera. Pamiętaj również o tym, że jeśli cierpisz na jakiekolwiek przeziębienia lub choroby lub masz niedawno przebyte urazy, lepiej skorzystać z porady lekarza i ustalić optymalny harmonogram ćwiczeń dostosowany do twojej kondycji zdrowotnej.

Jak zacząć biegać codziennie?

Przede wszystkim zadbaj o swoje zdrowie i wykonaj podstawowe badania, szczególnie badanie krwi. Morfologia pozwala określić, czy nie ma żadnych przeciwwskazań aktywności fizycznej, takiej jak bieganie. Najlepiej skonsultować się ze specjalistą, który na podstawie swojej wiedzy i doświadczenia może ocenić twoje predyspozycje do ćwiczeń i innych aktywności.

Następnie ustal sobie cel – np. chcesz biegać codziennie przez miesiąc lub kwartał, a możesz też dążyć do określonego efektu – np. utraty dwóch kilogramów wagi w miesiącu. Stwórz więc plan treningowy, biorąc pod uwagę czas regeneracji potrzebny do pełnego wykorzystania potencjału ćwiczeń oraz ustalenia godzin i czasu trwania treningu. Przy każdym treningu zapisuj sobie odczucia dotyczące jego intensywności oraz prowadź dziennik treningowy, gdzie notujesz swoje obwody i poranne tętno – to pomoże Ci monitorować postępy Twoich ćwiczeń.

Bieganie jest doskonałym sposobem na poprawę zdrowia oraz utrzymanie formy. Aby w pełni cieszyć się korzyściami płynącymi z biegania, ważne jest, aby robić to „z głową”. Jeśli chcesz biegać codziennie, najlepiej aby trening trwał około 30 minut,. Należy unikać zbyt długich i intensywnych treningów. To może doprowadzić do przetrenowania lub innych problemów zdrowotnych.→→→ Może Cię zainteresować: Efekty biegania.

10-krotny Ironman

triathlonista
57 sec read

Co to jest triathlon?

triathlonista
2 min czytania

Rower triathlonowy

triathlonista
2 min czytania